Szeretnéd, ha gyermeked mozogna, és közben tanulna is valamit?
Akkor legjobb választás
a gyermek balett!
A kicsik észrevétlenül megtanulnak rengeteg dolgot a koncentrációtól elkezdve a jó tartáson át a különböző kifejezésekig bezárólag.
Emellett pedig szép mozgásuk, fitt testük lesz és rugalmas izomzatuk.
Ne gondolj rögtön arra, hogy a gyerek balerina lesz, és rengeteg szenved majd, ha esetleg komolyan ezzel akar foglalkozni.
Egyrészt közel sem biztos, hogy balerina akar lenni, másrészt a mai gyermek balett oktatás sokkal fejlettebb, mint korábban, sokkal inkább a gyerekek szükségleteit helyezi előtérbe, ami nagyon megnyugtató lehet a szülők számára.
Lássuk, miért is jó döntés, ha balettra viszed a gyereket!
Már az elején leszögezhetjük, hogy imádni fogja az órákat.
A gyerekek – különösen a lányok – rajonganak az édes ruhákért, melyekben úgy néznek ki, mintha élő cukorkák lennének.
Ez igaz a nagyobbakra is, egy 9 éves ugyanúgy élvez a tüllszoknyában való ugrálást, mint egy 4 éves.
Önbizalom fejlesztés
A gyerekek nem egyformák, van, aki imád szerepelni, és otthon is beöltözik, hogy szórakoztassa a családot.
Mások félénkebbek, nekik nehezebben megy az oldódás, pláne a szereplés.
A gyermek balett oktatás csodákra képes az önbizalmat illetően.
A közös, örömteli munka oldja a gátlásokat, és egy idő után a bátortalanok is új erőre kapnak.
Egy sikeres táncbemutató pedig még jobban erősíti a kicsik önbecsülését, de abszolút jót tesz az idősebbik korosztállyal is.
A közös gyakorlások arra is jók, hogy új ismeretségek, barátságok szülessenek.
A legkisebbeknél nem gond, ők elmókáznak egymással, de a picit nagyobbak már nem egyértelműen olyan szociálisak.
Aki nem barátkozik túl könnyen, az is megtalálja itt a számításait, hiszen a közös érdeklődési kör gyerekkorban nagyon összekovácsolja a társaságot.
Később pedig nem csupán együtt gyakorolnak a tanulók, hanem mondjuk közösen mennek balettcipőt vásárolni a szülőkkel vagy nélkülük.
A tanár pedig mindig ott van a csoporttal, és két nagyon fontos funkciót lát el.
Egyrészt ő az a felnőtt, aki rendet tart, akire hallgatnak a gyerekek, akire fel tudnak nézni.
Másrészt ő a gyámolító, gondoskodó, akihez fordulhatnak bármely baj esetén.
Ezért sokat segít, ha a szülő is megbízik a tanárban.
Balettórán az elmét is pallérozzák
Ahogy a cím is mondja, a balett képzés nem csak az izmokat dolgoztatja meg, hanem az agyat is.
Egy-egy óra tömény kultúra, hiszen a tanár meséi nyomán feltárul egy ismeretlen világ csillogó balett sztárokkal, mesterekkel, etűdökkel.
Szükség van még figyelemre, memóriára, gondolkodásra.
A koncentrálás sokszor gondot okoz gyerekkorban, hiszen nehéz lekötni a gyereket, folyamatosan új impulzusukra van szükség.
Azzal azonban, hogy a kicsiknek memorizálni kell a lépéseket, egy re jobban elmélyül a koncentrálásuk.
A nagyobbaknál összetettebbek a feladatok, több hárul rájuk, többet kell gyakorolniuk, de ezáltal több élményhez is jutnak.
Külön érdekesség, hogy a javításnál hogyan módosul a gyerekek gondolkodása.
Először nem értik, mi nem jó azon a bizonyos lábemelésen, aztán a testtudat javulásával megértik a mozgássor lényegét, és képesek másként tekinteni egy adott hibára. Ha megértik, mi a rossz, után ki tudják javítani.
A balett szellemi tartást is ad.
Először talán nehéz ezt felfogni, pláne egy ötévesnek, de évek múlva a szülők is hálával fognak visszagondolni az órákra, ahol gyerekeik lelkiismeretesen dolgoztak egy plién vagy relevén.
A folyamatos gyakorlás arra készteti az embert már fiatal korában is, hogy próbálja megugrani a határait.
Átalakul a test
A könnyűnek tűnő pózok komoly erőt és rugalmasságot igényelnek.
Aki komolyan veszi, hamarosan szembesül az eredménnyel.
Talán nehéznek élik meg a gyerkőcök az első jetét, de jó pár hét után érteni és tudni fogják, hogy miért abban a szögben kell megállítani a lábat.
A kicsik úgymond hattyúnyakat is növesztenek, azaz szépen megemelkednek pár centit, amire egyébként mindenkinek szüksége lenne.
Megnyúlik a gerinc, megnyúlnak az izmok, és egyre kecsesebbé válik a test.
A tartás amúgy is fontos, pláne a gyerekeknél, akiket ez egyáltalán nem érdekel.
Néhány éves korban még természetes nekik, hogy rengeteget rohangálnak, bujkálnak vagy ugrálnak, de ahogy megkapják az első telefont vagy tabletet, minden megváltozik.
Elkezdenek görnyedni, összecsúsznak a csigolyák, sorvadnak az izmok.
A gyerekbalettnek vitathatatlan érdemei vannak abban, hogy gazellatartást adjanak a tanulóknak.
Hány éves kortól ajánlott?
Nincs ilyen megkötés, kezdhetik a kicsik 4, 8 vagy akár 13 évesen is.
Az órák tematikája nyilvánvalóan eltérő, de az eredmény szempontjából ugyanaz.
- A töpörtyűk tényleg csak totyognak,
egymás körül ugrálnak vagy négykézláb kúsznak.
Esetükben nem is beszélhetünk kifejezetten balettről, mint inkább balett előkészítő gimnasztikáról, ahogy megismerkednek azzal, mi az a kontrollált mozgás egyáltalán.
Hogyan álljanak sorba, hogy kövessék a tanár instrukcióit, hogyan formáljanak kört.
Az óra teljes mértékben kötetlen hangulatban zajlik, semmi kényszer nincsen, hiszen fontos, hogy a gyerekek ne meneküljenek, és legközelebb is vissza akarjanak jönni órára.
- A nagyobbacskáknál
már lehet határokat kijelölni és komolyabban fegyelmezni.
Erre szükség is van, hogy a közösség hatékonyan tudjon együtt dolgozni.
Szépen néznénk ki, ha mindenki akkor emelné a lábát, amikor akarja, nem pedig akkor, amikor a tanár mondja.
- A felsősöknél már nincs is szükség fegyelmezésre,
ők szintet lépnek a képzés során.
Tudják értékelni a balett által nyújtott esztétikai és művészi örömöket, és kihívásként tekintenek egy-egy bonyolultabb gyakorlatra.
Célkitűzéseik vannak akár csoportos, akár egyéni szinten, legyen szó koreográfiáról vagy akár egy szimpla allegróról.
Hogy viselkedjen a szülő?
Semmiképpen se úgy, hogy a gyereket elriassza az óráról!
Hogy ezt mivel tudja elérni?
Például, ha nem adja át gyerekét a tanárnak, ha bekíséri teljesen, és végigüli az órát, esetleg beleszól a tanításba.
Az veszélybe sodorná a gyerek fejlődését, a tanár tekintélyét pedig teljesen aláásná.
A cél az, hogy a gyerek jól érezze magát órán, de közben megtanuljon szót fogadni egy másik felnőttnek is, aki nem a szülője.
Ez mindenképpen fontos, hisz egyre több felnőttel fog találkozni, akinek szót kell fogadnia.
Támogassuk a tanárt bizalmunkkal, ő is hálás lesz és mi is, amiért foglalkozik a csemetével.
Ne szóljunk bele az órába, ha feltétlen mondandónk van, óra után bátran keressük az oktatót.
Hagyjuk kibontakozni a gyereket, érezze azt ő is, hogy bízunk benne.
Menjen be egyedül a terembe, ne üljünk be, azzal elrontunk mindent.
Kint várjunk, amíg végez a gyerek, és boldog arcocskával elmeséli, mit is csináltak órán a többiekkel.
Ha félénk a picúr, akkor se kísérjük be, inkább mondjuk el neki többször, hogy ha bármi van, fordulhat a tanárhoz, mi pedig kint várjuk.
Ha nyugodt környezetben érzi magát, egykettőre elmúlik bármilyen szorongása.
.
<<<vissza felnőtt balett oktatás főoldalra
.