Rúdgyakorlatok a klasszikus balett órán
Milyen rúdgyakorlatokat kell végezni, a balettórán a balettrúdnál,
hogy később balettrúd nélkül is tökéletes legyen a klasszikus balett technikánk
-
Plié
Jó plié, azaz hajlítás nélkül, nem létezik semmilyen mozdulat, vagy lépés a kezdő balett óra menetében sem.
A legelső rúdgyakorlat, aminek több fontos szerepe van.
A pliével a teljes test rákészül, ráhangolódik a gyakorlatsorra.
Előkészítjük a helyes tartást, és megindítjuk a lábakban a véráramlást, mely észrevétlenül segít a rákövetkező gyakorlatok végrehajtásában, hiszen addigra bemelegszik a test, tehát csökkentjük az izomsérülést.
Végül a pliével kinyitjuk a csípőízületet finoman, hogy a durvább terhelést is bírja.
A plié lényegében a térdek hajlítását jelenti, és két típusa létezik: demi, illetve grand plié.
Demi plié
Nevükből kitalálható, hogy a demi a fél hajlítás, amikor a sarkak a talajon maradnak.
Grand plié
A grandnál pedig teljes hajlítást végzünk, ekkor felemelkednek a sarkak, a combok pedig párhuzamos pozícióba kerülnek a talajjal.
Minden pozitúrában végezhető, a balettórán az első rúdgyakorlat remek alkalom arra, hogy az összesben tökéletesítsük a pliét.
Milyen az ideális plié?
Központból tartjuk feszesen, egyenes háttal, de maga a mozdulat cseppet sem görcsös, nem szabad erőltetni a csípőt vagy a bokát.
A hajlítás és felemelkedés egyenesen történik, itt kell nagyon figyelni arra, hogy a fenekünk ne lógjon ki a tengelyből.
A térdek természetesen kifelé néznek, hogy természetes legyen a kifordított póz.
Sose üljünk bele a pliébe, amint elértük a legmélyebb pontot, egy rövid pillanatra megállítjuk a mozdulatot, majd rögtön elindulunk vissza.
Így úgy tűnik, mintha folyamatos mozgásban lennénk.
A talaj nyomása hangsúlyos, főként, amikor visszafelé jövünk, mert olyan izmokat erősít, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek az ugráshoz és forgáshoz.
-
Battement tendu
A pliét a tendu követi a gyakorlatok sorában, már a kezdő balett óra részeként is .
Elsődleges szerepe a tartás tökéletesítésén túlmenően a láb izomerejének, illetve mozgásának a fejlesztése.
Ezt később az ugrásoknál, illetve a forgásoknak fogjuk kamatoztatni.
A folyékony mozgást már a balett kezdő órán is próbáljuk megvalósítani.
A battement tendu nyújtottat jelent, lényegében a nyújtott lábat mozdítjuk egyik pózból a másikba anélkül, hogy felemelnénk.
Természetesen központ indítja a mozgást és kizárólag a láb dolgozik.
Ügyelni kell rá, hogy ne mozduljon ki a csípő.
A kivitelezés során például első pozícióból a test összes izmát megfeszítve kicsúsztatjuk az egyik lábat úgy, hogy a talajt is nyomjuk közbe.
Azonnal lehet látni, ha valaki lustán végzi a lépést, a tendu ugyanis kemény feladat, ha helyesen csinálják.
Az izomfejlesztés miatt kiemelten fontos, hogy nyomjuk a talajt.
A csúsztatás során lassan, egyenletesen emeljük a talpat a földről, a legnyújtottabb helyzetben csupán az ujjak vége találkozik a talajjal.
Visszafelé minden ugyanígy történik, feszesen, a talajt nyomva húzzuk vissza a lábat.
-
Battement tendu jeté
Ez a klasszikus balett napi gyakorlatsor következő gyakorlata, amit pont ugyanúgy indítunk, mind a tendut.
A jeté dobást jelent, tehát miután kicsúsztattuk a lábat, megemeljük azt 35 fokban, ahol feszesen megállítjuk, majd az előbb leírt úton visszatesszük a lábat a földre.
Ezúttal is törekszünk a folyamatos mozgásra, miközben figyelünk a helyes tartásra.
Lábak szigorúan kifordítva, spiccek a talajt célozzák, hát egyenes, a csípő pedig nem leng ki, hanem a medencével együtt tartja a mozdulatot.
A jeté még tovább megy a fejlesztésben a tenduhoz képest.
Az izmok koordinálásában, a tudatos mozgás fejlesztésében nélkülözhetetlen szerepet tölt be.
A helyesen kivitelezett jeté maximálisan elő tudja készíteni lábunkat a bonyolultabb lépésekre.
Minden irányba indítjuk első, második, negyedik és ötödik pozícióban.
-
Rond de jambe par terre
Lábkörzés a földön – ez a következő rúdgyakorlat szó szerinti jelentése, ami újabb kihívások elé állítja a testet.
Ha sikerül elsajátítani a jó kivitelezést, gyönyörűen fejleszti a balanszot, a kifordítást, illetve a hajlékonyságot.
Előre és hátrafelé is indítjuk.
Érdemes mindkét irányba gyakorolni a koordináció miatt.
A csípő nagyon feszesen tart, mert itt roppant könnyű kilibbenni az egyensúlyból.
Első pozícióból indítjuk, méghozzá tendu-vel.
A mozgás folyamatos, elkezdünk egy kört leírni a lábbal, amíg el nem éri el a leghátsó pontot, ahol bezárjuk ismét az első pozíciót.
Visszafele ugyanez a metódus, elsőből tendu indítja a kört, és elől zárjuk be.
Fontos, hogy nem szabad megállítani a lábat sehol.
Kezdők még nem variálnak a karral, így lehet csakis a lábra koncentrálni, a kecses mozgásra.
-
Fondu
A fondu a klasszikus balett rúdgyakorlatok egyik legszebb, legkecsesebb darabja.
Jelentése olvadni (lásd sajtfondü), ami arra utal, hogy az egész mozdulat egy elegáns, éteri hajlítás, egy lábas plié.
A kecsesség azonban megtévesztő, amilyen lágynak tűnik a fondu, annyira kontrollált, ezért úgy kell lebegni, hogy minden ellenünk dolgozik.
A fondu ötödik pozícióból indul egy pliével.
A súlylábat feszesen tartjuk, a szabad lábat pedig a spiccel indítva behozzuk a bokacsontig.
Ezt követően egyszerre nyújtjuk a lábakat. A la quatrieme végezzük a gyakorlatot.
A szabad láb egy hajszállal előbb indul, ezt azonban észrevétlenül kell csinálnunk.
Egyenes a csípő, a térdek pedig oldalra mennek.
Erre menet közben is érdemes figyelni, ha kell, korrigáljunk.
-
Frappé
A frappé ütést jelent – nem véletlenül.
Ha valahol, akkor a klasszikus balett mozdulatokban kell igazán gyorsnak lenni, de a gyakorlat azt a célt is szolgálja, hogy növelje a láb és lábfej sebességét.
A kecsességre itt is figyelni kell, de a fürgeségre még inkább.
A frappé a klasszikus balett ötödik pozíciójából indul.
A súlyláb végig egyenes.
A sarok enyhén a súlyláb bokacsontjánál helyezkedik el.
A kiindulópóz felvétele után villámgyorsan és keményen a talaj felé szúrunk a spiccünkkel.
Ennél a rúdgyakorlatnál a sarok kapja a főszerepet, azzal indul ugyanis a mozdulat.
Fontos a szúró és ütő mozdulat, az egész frappé ütemes, gyors, határozott.
-
Adagio
A frappé után visszatérünk a kecses, elegáns, lassú mozdulatokhoz.
A klasszikus balettban az adagio egy gyönyörű ív, amely egyszerre látványos és közben nehéz is.
A fejlesztő cél nagyon tetten érhető az adagiónál, ugyanis rengeteg hosszú kitartás van benne, melyeknél az összes izmunkra kell figyelni.
A lassúság még nehezebbé teszi a gyakorlatot, ugyanakkor, ha sikerül elsajátítani a helyes adagiót, hatalmasat léptünk előre a tudásunkban, a klasszikus balett kezdő órához képest.
Először rúdnál tanulják, már ott is nagyon szép, de az igazi látványos adagio középen tud a legjobban kibontakozni.
-
Grand battement jeté
Ez a klasszikus balett utolsó gyakorlata a rúdnál, ez zárja a rúdgyakorlatok sorát.
Épp a nagy lendület és erőkifejtés miatt hagyjuk a végére, eddigre már ugyanis teljesen be vannak melegedve az izmok, az ízületek abszolút terhelhetők.
A klasszikus balett tréning során, a grand battement elvégzése, elsősorban a nagy ugrásokhoz elengedhetetlen, ezt készítjük elő a rúdgyakorlatok segítségével.
A súlyláb teljesen egyenes, a szabad lábat pedig csípőből indítjuk felfelé, dobjuk, ahogy bírjuk.
Visszafelé engedjük le a lábat, de nem hagyjuk, hogy becsapódjon, inkább törekedjünk húzó mozdulatra.
Tart a központ keményen, mert a lendület teljesen kiviheti a testet a tengelyéből.
Később nehézségeink lesznek középen, ha nagyon kiszolgáltatjuk magunkat a rúdon való támaszkodásnak.
.
<<<vissza a felnőtt balett oktatás Budapest első oldalára
.