Balett rúdgyakorlatok

Rúdgyakorlatok a balettórán

Milyen gyakorlatokat kell végezni, a balettórán a balettrúdnál,

hogy később balettrúd nélkül is tökéletes legyen a balett technikánk

  • Plié

Jó plié, azaz hajlítás nélkül nem létezik semmilyen mozdulat vagy lépés.  Ha nem tanulunk meg pliézni, nem fog menni a forgás vagy az ugrás.

A legelső rúdgyakorlat, aminek több fontos szerepe van. Mivel a legalapvetőbb mozdulat, kezdő-, illetve végpóz számos esetben, nem lehet kikerülni.

Demi plie a felnőtt balett órán
Demi plie a balettórán

A pliével a teljes test rákészül, ráhangolódik a gyakorlatsorra.

Előkészítjük a helyes tartást, és megindítjuk a lábakban a véráramlást, mely észrevétlenül segít a rákövetkező gyakorlatokban, hiszen addigra bemelegszik a test, tehát csökkentjük az izomsérülést.

Végül a pliével kinyitjuk a csípőízületet finoman, hogy a durvább terhelést is bírja.

Demi plie és a grand plie közötti különbség
Demi plie és a grand plie közötti különbség

A plié lényegében a térdek hajlítását jelenti, és két típusa létezik: demi, illetve grand plié.

Nevükből kitalálható, hogy a demi a fél hajlítás, amikor a sarkak a talajon maradnak.

A grandnál pedig teljes hajlítást végzünk, ekkor felemelkednek a sarkak, a combok pedig párhuzamos pozícióba kerülnek a talajjal.

Grand plie balett ötödik pozícióban
Grand plie balett ötödik pozícióban

Minden pozitúrában végezhető, az első rúdgyakorlat remek alkalom arra, hogy az összesben tökéletesítsük a pliét.

Milyen az ideális plié?

Központból tartjuk feszesen, egyenes háttal, de maga a mozdulat cseppet sem görcsös, nem szabad erőltetni a csípőt vagy a bokát.

Demi plie ötödik pozícióban
Demi plie ötödik pozícióban

A hajlítás és felemelkedés egyenesen történik, itt kell nagyon figyelni arra, hogy a fenekünk ne lógjon ki a tengelyből.

Kényelmes lenne hátratolni, de azzal tönkre is vágtuk a pliét. A térdek természetesen kifelé néznek, hogy természetes legyen a kifordított póz.

Demi plie spicc cipőben
Demi plie spicc cipőben

Sose üljünk bele a pliébe, amint elértük a legmélyebb pontot, egy rövid pillanatra megállítjuk a mozdulatot, majd rögtön elindulunk vissza. Így úgy tűnik, mintha folyamatos mozgásban lennénk.

A talaj nyomása hangsúlyos, főként, amikor visszafelé jövünk, mert olyan izmokat erősít, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek az ugráshoz és forgáshoz.

Balettóra etikett
Balettóra etikett
  • Battement tendu

A pliét a battement tendu követi a rúdgyakorlatok sorában.

Elsődleges szerepe a tartás tökéletesítésén túlmenően a láb izomerejének, illetve mozgásának a fejlesztése.

Ezt később az ugrásoknál, illetve a forgásoknak fogjuk kamatoztatni.

battement tendu előre
battement tendu előre

A folyékony mozgást itt is próbáljuk megvalósítani.

A battement tendu nyújtottat jelent, lényegében a nyújtott lábat mozdítjuk egyik pózból a másikba anélkül, hogy felemelnénk.

Általában minden pózból indítjuk a harmadikat kivéve minden irányba. Fontos a tartás, természetesen központ indítja a mozgást és kizárólag a láb dolgozik. Ügyelni kell rá, hogy ne mozduljon ki a csípő.

battement tendu hátra
battement tendu hátra

A kivitelezés során például első pozícióból a test összes izmát megfeszítve kicsúsztatjuk az egyik lábat úgy, hogy a talajt is nyomjuk közbe.

Azonnal lehet látni, ha valaki lustán végzi a lépést, a tendu ugyanis kemény feladat, ha helyesen csinálják. Az izomfejlesztés miatt kiemelten fontos, hogy nyomjuk a talajt.

battement tendu a felnőtt balett oktatásban
battement tendu a klasszikus balett oktatásban

A csúsztatás során lassan, egyenletesen emeljük a talpat a földről, a legnyújtottabb helyzetben csupán az ujjak vége találkozik a talajjal.

Visszafelé minden ugyanígy történik, feszesen, a talajt nyomva húzzuk vissza a lábat.

  • Jeté

A következő gyakorlat a jeté, amit pont ugyanúgy indítunk, mind a tendut.

A jeté dobást jelent, tehát miután kicsúsztattuk a lábat, megemeljük azt 35 fokban, ahol feszesen megállítjuk, majd az előbb leírt úton visszatesszük a lábat a földre.

Ezúttal is törekszünk a folyamatos mozgásra, miközben figyelünk a helyes tartásra.

balett jeté előre
balett jeté előre

Lábak szigorúan kifordítva, spiccek a talajt célozzák, hát egyenes, a csípő pedig nem leng ki, hanem a medencével együtt tartja a mozdulatot.

A jeté még tovább megy a fejlesztésben a tenduhoz képest.

Az izmok koordinálásában, a tudatos mozgás fejlesztésében nélkülözhetetlen szerepet tölt be.

balett jeté hátra
balett jeté hátra

A helyesen kivitelezett jeté maximálisan elő tudja készíteni lábunkat a bonyolultabb lépésekre.

Minden irányba indítjuk első, második, negyedik és ötödik pozícióban.

Balett Spicc technika
Balett Spicc technika
  • Rond de jambe par terre

Lábkörzés a földön – ez a következő rúdgyakorlat szó szerinti jelentése, ami újabb kihívások elé állítja a testet, de ha sikerül elsajátítani a jó kivitelezést, gyönyörűen fejleszti a balanszot, a kifordítást, illetve a hajlékonyságot.

Előre és hátrafelé is indítjuk. Érdemes mindkét irányba gyakorolni a koordináció miatt.

rond de jambe par terre en dehors
Rond de jambe par terre en dehors

A csípő nagyon feszesen tart, mert itt roppant könnyű kilibbenni az egyensúlyból.

Első pozícióból indítjuk, méghozzá tenduvel.

A mozgás folyamatos, elkezdünk egy kört leírni a lábbal, amíg el nem éri el a leghátsó pontot, ahol bezárjuk ismét az első pozíciót.

rond de jambe par terre en dedans
Rond de jambe par terre en dedans

Visszafele ugyanez a metódus, elsőből tendu indítja a kört, és elől zárjuk be. Fontos, hogy nem szabad megállítani a lábat sehol.

Kezdők még nem variálnak a karral, így lehet csakis a lábra koncentrálni, a kecses mozgásra.

  • Fondu

A fondu a rúdgyakorlatok egyik legszebb, legkecsesebb darabja.

Jelentése olvadni (lásd sajtfondü), ami arra utal, hogy az egész mozdulat egy elegáns, éteri hajlítás, egy lábas plié.

Felnőtt Balett fondu
Fondu végrehajtása

A kecsesség azonban megtévesztő, amilyen lágynak tűnik a fondu, annyira kontrollált, ezért úgy kell lebegni, hogy minden ellenünk dolgozik.

A fondu ötödik pozícióból indul egy pliével.

A súlylábat feszesen tartjuk, a szabad lábat pedig a spiccel indítva behozzuk a bokacsontig.

Felnőtt Balett Oktatás fondu
Balettoktatás fondu

Ezt követően egyszerre nyújtjuk a lábakat. A la quatrieme végezzük a gyakorlatot.

A szabad láb egy hajszállal előbb indul, ezt azonban észrevétlenül kell csinálnunk.

fondu balett
fondu balett

Egyenes a csípő, a térdek pedig oldalra mennek.

Erre menet közben is érdemes figyelni, ha kell, korrigáljunk.

  • Frappé

A frappé ütést jelent – nem véletlenül.

Ha valahol, akkor itt kell igazán gyorsnak lenni, de a gyakorlat azt a célt is szolgálja, hogy növelje a láb és lábfej sebességét.

A frappé ütést jelent
A frappé ütést jelent

A kecsességre itt is figyelni kell, de a fürgeségre még inkább.

A frappé ötödik pozícióból indul.

A súlyláb végig egyenes.

A súlyláb végig egyenes
A súlyláb végig egyenes

A sarok enyhén a súlyláb bokacsontjánál helyezkedik el.

A kiindulópóz felvétele után villámgyorsan és keményen a talaj felé szúrunk a spiccünkkel.

villámgyorsan és keményen a talaj felé szúrunk a spiccünkkel
villámgyorsan és keményen a talaj felé szúrunk a spiccünkkel

Ennél a rúdgyakorlatnál a sarok kapja a főszerepet, azzal indul ugyanis a mozdulat.

Fontos a szúró és ütő mozdulat, az egész frappé ütemes, gyors, határozott.

Balett karpozíciók
Balett karpozíciók
  • Adagio

A frappé után visszatérünk a kecses, elegáns, lassú mozdulatokhoz.

adagio gyakorlat
adagio gyakorlat

Az adagio egy gyönyörű ív, amely egyszerre látványos és közben nehéz is.

A fejlesztő cél nagyon tetten érhető az adagiónál, ugyanis rengeteg hosszú kitartás van benne, melyeknél az összes izmunkra kell figyelni.

balett adagio gyakorlat
balett adagio gyakorlat

A lassúság még nehezebbé teszi a gyakorlatot, ugyanakkor, ha sikerül elsajátítani a helyes adagiót, hatalmasat léptünk előre a balett tudásunkban.

Először rúdnál tanulják, már ott is nagyon szép, de az igazi látványos adagio középen tud a legjobban kibontakozni.

  • Grand battement

Nagy lábdobás, azaz grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát.

Épp a nagy lendület és erőkifejtés miatt hagyjuk a végére, eddigre már ugyanis teljesen be vannak melegedve az izmok, az ízületek abszolút terhelhetők.

Grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát
Grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát

A grand battement elvégzése elsősorban a nagy ugrásokhoz elengedhetetlen.

A súlyláb teljesen egyenes, a szabad lábat pedig csípőből indítjuk felfelé, dobjuk, ahogy bírjuk.

Visszafelé engedjük le a lábat, de nem hagyjuk, hogy becsapódjon, inkább törekedjünk húzó mozdulatra.

GRAND BATTEMENT gyakorlat izmai
GRAND BATTEMENT gyakorlat izmai

Tart a központ keményen, erre különösen kell most figyelni, mert a lendület teljesen kiviheti a testet a tengelyéből.

Mindent feszítünk, de legkevésbé a rudat. Ugyanis később nehézségeink lesznek középen, ha nagyon kiszolgáltatjuk magunkat a rúdon való támaszkodásnak.