Balett rúdgyakorlatok

 

Rúdgyakorlatok a klasszikus balett órán

 

Milyen rúdgyakorlatokat kell végezni, a balettórán a balettrúdnál,

hogy később balettrúd nélkül is tökéletes legyen a klasszikus balett technikánk

 

  • Plié

 

Jó plié, azaz hajlítás nélkül nem létezik semmilyen mozdulat vagy lépés. 

Ha nem tanulunk meg pliézni, nem fog menni a forgás vagy az ugrás.

A legelső rúdgyakorlat, aminek több fontos szerepe van.

 

plie a balettórán_2

plie a balett kezdő órán

 

A pliével a teljes test rákészül, ráhangolódik a gyakorlatsorra.

Előkészítjük a helyes tartást, és megindítjuk a lábakban a véráramlást, mely észrevétlenül segít a rákövetkező gyakorlatok végrehajtásában, hiszen addigra bemelegszik a test, tehát csökkentjük az izomsérülést.

Végül a pliével kinyitjuk a csípőízületet finoman, hogy a durvább terhelést is bírja.

 

A demi és a grand plié, a rúdgyakorlatok első gyakorlata

A demi és a grand plié, a rúdgyakorlatok első gyakorlata

 

A plié lényegében a térdek hajlítását jelenti, és két típusa létezik: demi, illetve grand plié.

 

Demi plié

 

Nevükből kitalálható, hogy a demi a fél hajlítás, amikor a sarkak a talajon maradnak.

 

Grand plié

 

A grandnál pedig teljes hajlítást végzünk, ekkor felemelkednek a sarkak, a combok pedig párhuzamos pozícióba kerülnek a talajjal.

 

grand plie

grand plie

 

Minden pozitúrában végezhető, a balettórán az első rúdgyakorlat remek alkalom arra, hogy az összesben tökéletesítsük a pliét.

 

Milyen az ideális plié?

 

Központból tartjuk feszesen, egyenes háttal, de maga a mozdulat cseppet sem görcsös, nem szabad erőltetni a csípőt vagy a bokát.

 

demi plié

demi plié

 

A hajlítás és felemelkedés egyenesen történik, itt kell nagyon figyelni arra, hogy a fenekünk ne lógjon ki a tengelyből.

A térdek természetesen kifelé néznek, hogy természetes legyen a kifordított póz.

 

Demi plié spicc cipőben

Demi plié spicc cipőben

 

Sose üljünk bele a pliébe, amint elértük a legmélyebb pontot, egy rövid pillanatra megállítjuk a mozdulatot, majd rögtön elindulunk vissza.

Így úgy tűnik, mintha folyamatos mozgásban lennénk.

A talaj nyomása hangsúlyos, főként, amikor visszafelé jövünk, mert olyan izmokat erősít, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek az ugráshoz és forgáshoz.

 

  • Battement tendu

 

A pliét a battement tendu követi a gyakorlatok sorában.

Elsődleges szerepe a tartás tökéletesítésén túlmenően a láb izomerejének, illetve mozgásának a fejlesztése.

Ezt később az ugrásoknál, illetve a forgásoknak fogjuk kamatoztatni.

 

battement tendu előre

battement tendu előre

 

A folyékony mozgást már a balett kezdő órán is próbáljuk megvalósítani.

A battement tendu nyújtottat jelent, lényegében a nyújtott lábat mozdítjuk egyik pózból a másikba anélkül, hogy felemelnénk.

Általában minden pózból indítjuk a harmadikat kivéve minden irányba.

Fontos a tartás, természetesen központ indítja a mozgást és kizárólag a láb dolgozik.

Ügyelni kell rá, hogy ne mozduljon ki a csípő.

 

battement tendu hátra

battement tendu hátra

 

A kivitelezés során például első pozícióból a test összes izmát megfeszítve kicsúsztatjuk az egyik lábat úgy, hogy a talajt is nyomjuk közbe.

Azonnal lehet látni, ha valaki lustán végzi a lépést, a tendu ugyanis kemény feladat, ha helyesen csinálják.

Az izomfejlesztés miatt kiemelten fontos, hogy nyomjuk a talajt.

 

battement tendu oldalra a rúdgyakorlatok alapvető mozdulata

battement tendu oldalra a rúdgyakorlatok alapvető mozdulata

 

A csúsztatás során lassan, egyenletesen emeljük a talpat a földről, a legnyújtottabb helyzetben csupán az ujjak vége találkozik a talajjal.

Visszafelé minden ugyanígy történik, feszesen, a talajt nyomva húzzuk vissza a lábat.

 

  • Jeté

 

A klasszikus balett napi gyakorlatsor következő gyakorlata a jeté, amit pont ugyanúgy indítunk, mind a tendut.

A jeté dobást jelent, tehát miután kicsúsztattuk a lábat, megemeljük azt 35 fokban, ahol feszesen megállítjuk, majd az előbb leírt úton visszatesszük a lábat a földre.

Ezúttal is törekszünk a folyamatos mozgásra, miközben figyelünk a helyes tartásra.

 

jete előre

jeté előre

 

Lábak szigorúan kifordítva, spiccek a talajt célozzák, hát egyenes, a csípő pedig nem leng ki, hanem a medencével együtt tartja a mozdulatot.

A jeté még tovább megy a fejlesztésben a tenduhoz képest.

Az izmok koordinálásában, a tudatos mozgás fejlesztésében nélkülözhetetlen szerepet tölt be.

 

jeté hátra

jeté hátra

 

A helyesen kivitelezett jeté maximálisan elő tudja készíteni lábunkat a bonyolultabb lépésekre.

Minden irányba indítjuk első, második, negyedik és ötödik pozícióban.

 

  • Rond de jambe par terre

 

Lábkörzés a földön – ez a következő rúdgyakorlat szó szerinti jelentése, ami újabb kihívások elé állítja a testet.

Ha sikerül elsajátítani a jó kivitelezést, gyönyörűen fejleszti a balanszot, a kifordítást, illetve a hajlékonyságot.

Előre és hátrafelé is indítjuk.

Érdemes mindkét irányba gyakorolni a koordináció miatt.

 

Rond de jambe par terre en dehors

Rond de jambe par terre en dehors

 

A csípő nagyon feszesen tart, mert itt roppant könnyű kilibbenni az egyensúlyból.

Első pozícióból indítjuk, méghozzá tendu-vel.

A mozgás folyamatos, elkezdünk egy kört leírni a lábbal, amíg el nem éri el a leghátsó pontot, ahol bezárjuk ismét az első pozíciót.

 

Rond de jambe par terre en dedans

Rond de jambe par terre en dedans

 

Visszafele ugyanez a metódus, elsőből tendu indítja a kört, és elől zárjuk be.

Fontos, hogy nem szabad megállítani a lábat sehol.

Kezdők még nem variálnak a karral, így lehet csakis a lábra koncentrálni, a kecses mozgásra.

 

  • Fondu

 

A fondu a rúdgyakorlatok egyik legszebb, legkecsesebb darabja.

Jelentése olvadni (lásd sajtfondü), ami arra utal, hogy az egész mozdulat egy elegáns, éteri hajlítás, egy lábas plié.

 

Balett fondu

Balett fondu

 

A kecsesség azonban megtévesztő, amilyen lágynak tűnik a fondu, annyira kontrollált, ezért úgy kell lebegni, hogy minden ellenünk dolgozik.

A fondu ötödik pozícióból indul egy pliével.

A súlylábat feszesen tartjuk, a szabad lábat pedig a spiccel indítva behozzuk a bokacsontig.

 

Balett fondu spicc cipőben

Balett fondu spicc cipőben

 

Ezt követően egyszerre nyújtjuk a lábakat. A la quatrieme végezzük a gyakorlatot.

A szabad láb egy hajszállal előbb indul, ezt azonban észrevétlenül kell csinálnunk.

Egyenes a csípő, a térdek pedig oldalra mennek.

Erre menet közben is érdemes figyelni, ha kell, korrigáljunk.

 

  • Frappé

 

A frappé ütést jelent – nem véletlenül.

Ha valahol, akkor a klasszikus balett mozdulatokban kell igazán gyorsnak lenni, de a gyakorlat azt a célt is szolgálja, hogy növelje a láb és lábfej sebességét.

 

A frappé ütést jelent

A frappé ütést jelent

 

A kecsességre itt is figyelni kell, de a fürgeségre még inkább.

A frappé ötödik pozícióból indul.

A súlyláb végig egyenes.

 

A súlyláb végig egyenes

A súlyláb végig egyenes

 

A sarok enyhén a súlyláb bokacsontjánál helyezkedik el.

A kiindulópóz felvétele után villámgyorsan és keményen a talaj felé szúrunk a spiccünkkel.

Ennél a rúdgyakorlatnál a sarok kapja a főszerepet, azzal indul ugyanis a mozdulat.

Fontos a szúró és ütő mozdulat, az egész frappé ütemes, gyors, határozott.

 

  • Adagio

 

A frappé után visszatérünk a kecses, elegáns, lassú mozdulatokhoz.

adagio gyakorlat

adagio gyakorlat

 

A klasszikus balettban az adagio egy gyönyörű ív, amely egyszerre látványos és közben nehéz is.

A fejlesztő cél nagyon tetten érhető az adagiónál, ugyanis rengeteg hosszú kitartás van benne, melyeknél az összes izmunkra kell figyelni.

 

balett adagio gyakorlat

Hetedik a rúdgyakorlatok között: a balett adagio gyakorlat

 

A lassúság még nehezebbé teszi a gyakorlatot, ugyanakkor, ha sikerül elsajátítani a helyes adagiót, hatalmasat léptünk előre a tudásunkban, a klasszikus balett kezdő órához képest.

Először rúdnál tanulják, már ott is nagyon szép, de az igazi látványos adagio középen tud a legjobban kibontakozni.

 

  • Grand battement

 

Nagy lábdobás, azaz grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát.

Épp a nagy lendület és erőkifejtés miatt hagyjuk a végére, eddigre már ugyanis teljesen be vannak melegedve az izmok, az ízületek abszolút terhelhetők.

 

Grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát

Grand battement zárja a rúdgyakorlatok sorát

 

A klasszikus balett tréning során, a grand battement elvégzése, elsősorban a nagy ugrásokhoz elengedhetetlen, ezt készítjük elő a rúdgyakorlatok segítségével.

A súlyláb teljesen egyenes, a szabad lábat pedig csípőből indítjuk felfelé, dobjuk, ahogy bírjuk.

Visszafelé engedjük le a lábat, de nem hagyjuk, hogy becsapódjon, inkább törekedjünk húzó mozdulatra.


GRAND BATTEMENT

GRAND BATTEMENT




Tart a központ keményen, mert a lendület teljesen kiviheti a testet a tengelyéből.

Mindent feszítünk, de legkevésbé a rudat.

Ugyanis később nehézségeink lesznek középen, ha nagyon kiszolgáltatjuk magunkat a rúdon való támaszkodásnak.

.